Norsk
Gamereactor
forspill
Xcom: Enemy Unknown

Xcom: Enemy Unknown

Enemy Unknown vender tilbake til røttene og omfavner tur-baserte taktiske manøvre. Under hvelvingen i The Royal Observatory fikk jeg se hvor revitaliseringen av serien er på vei...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I Xcom: Enemy Unknown befinner du deg i kontroll av en paramilitær organisasjon kjent som XCOM, og som kommandør er det opp til deg å forsvare planeten vår fra en galaktisk invasjon av romvesener. Du har enorme ressurser til din disposisjon, men til syvende og sist er det hodet ditt som vil lede deg til seier eller den sikre undergang.

Grunnbevegelsene i spillet er lette å sette seg inn i. Du ser brettet ovenifra, og når det er din tur, kan du enten bevege deg et lite stykke og gjennomføre en handling, eller du kan velge å ofre handlingen slik at du kan bevege deg over en mye lengre distanse. Når kommandoen din er blitt gitt, forandrer kameraet vinkel til et mer action-orientert perspektiv nede på bakken mens soldaten din utfører handlingen, noe som ser veldig bra ut.

Xcom: Enemy Unknown
Når kommandoene er gitt, blir handlingene til figurene vist fra et mer action-orientert perspektiv.

Både taktikk og strategi virker dypt og gjennomført. Soldatene dine og motstanderne har en rekke forskjellige ferdigheter som påvirker de strategiske elementene i spillet. Ta overwatch, for eksempel, en handling som gjør at soldaten din ofrer turen sin, men fyrer til gjengjeld av våpenet automatisk på motstandere som beveger seg i neste runde. Videre har vi ferdigheten supress, som immobiliserer fienden der de gjemmer seg. Soldater som du mister på slagmarken, vender aldri tilbake. Dette tilføyer en ekstrem intensitet når du har brukt tid på å oppgraderingen av soldater og sendt dem ut på oppdrag sammen i store deler av spillet, også mister du dem for alltid. Det er åpenbart at Enemy Unknown er et spill om valg, og om å ofre kampen for å vinne krigen. Det er strategi på høyt nivå, og det kan jeg absolutt like.

Dette er en annonse:
Xcom: Enemy Unknown
Dårlig strategi leder fort til en tidlig død- Exhibit A.

Den første fienden jeg fikk se var Sectoids, en gammel kjenning for alle XCOM veteraner. De er kanskje svake alene, men Sectoids har muligheten til å smelte sammen psykene sine og bli ekstremt farlige, så det er lurt å ekspedere dem effektivt. Jeg ble også presentert for en helt ny fiende kalt Berserker, en stygg jævel du absolutt ikke vil nærme deg uten tungt artilleri. På dette punktet brukte en soldat en evne kalt Run and gun, som ignorerer de begrensningene jeg foralte om tidligere, og gjorde at soldaten både kunne bevege seg et langt stykke, OG gjennomføre en handling. Dette er noe spilleren bare kan gjøre en sjelden gang, så evnen burde brukes som et ess i ermet.

Xcom: Enemy Unknown
Brettene er store og varierte, og gir spilleren mange taktiske valg (Som å sprenge biler, woohoo!)

Slagmarken er stedet spilleren befinner seg på mesteparten av tiden, men mellom de intense kampene transporteres man tilbake til hovedkvarteret, noe som utviklerne meget passende kaller maurfarmen. Dette er hvor spilleren tar valgene som gjør utslaget for hele spillet. Du bygger hovedkvarteret selv, og her kan du observere soldatene dine (som jeg ble oppfordret til å døpe etter venner og familie, slik at jeg skulle falle på kne og heve en knyttneve mot himmelen når de ble brutalt revet i filler av illsinte romvesener) mens de prater sammen i garderoben, trener i med vekter eller spiser i kantina. Det er som et levende diorama som spilleren bygger selv. Alle artifaktene som har blitt funnet på slagmarken blir tatt med tilbake hit for forskning og utvikling av nye våpen osv, og det er her spilleren må ta vanskelige valg angående hva som skal forskes på og utvikles.

Dette er en annonse:

Xcom: Enemy Unknown ser ut til å bli et dypt og engasjerende strategispill, og fans av serien kan glede seg. Det gjør i alle fall jeg.

Xcom: Enemy UnknownXcom: Enemy Unknown

Relaterte tekster

7
Xcom: Enemy UnknownScore

Xcom: Enemy Unknown

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Visnes

Skaperne bak Civilization går fra sivilisasjonsbygging til invasjon av romvesener. Men er det bra? Kim har svaret...

0
Kommer Xcom: Enemy Unknown til PS Vita?

Kommer Xcom: Enemy Unknown til PS Vita?

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det kan se ut til at Xcom: Enemy Unknown er på vei til Sonys håndholdte konsoll, PS Vita, og det ville vært en match som høres ut som hånd i hanske etter vår mening. Det...

2
Se gameplay fra Xcom Enemy Within

Se gameplay fra Xcom Enemy Within

NYHET. Skrevet av Kenneth Flage

Firaxis og 2K Games har publisert en trailer som viser hvordan nyhetene i Xcom: Enemy Within vil fungere i praksis. Denne demoen ble vist på Gamescom, og gir oss en god...

5
Xcom: Enemy Unknown til iOS

Xcom: Enemy Unknown til iOS

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Firaxis' kritikerroste strategispill skal slippes i ny drakt. Til sommeren skal kampen mot romvesenene utkjempes på iPhone eller iPad.



Loading next content