X-Men: Apocalypse

X-Men: Apocalypse

Bryan Singer tar igjen roret når mutantene på nytt seiler inn på kinoer land og strand rundt. Er det grei skuring for Professor X og besetningen, eller er det isfjell å skimte i horisonten?

X-Men: Apocalypse er den tredje filmen i trilogien som startet med X-Men: First Class, som er en slags nyversjon eller forløper til hele franchisen. Filmen handler kort fortalt om at den første mutanten, En Sabah Nur, blir funnet og vekket til live. Han finner fort ut at verden som den er nå er full av sveklinger og må renses. Bare de sterkeste fortjener å overleve. Han samler en liten gjeng med noen av de sterkeste mutantene som er å oppdrive (Magneto, Angel, Storm og Psylocke) og setter igang en renselsesprosess av apokalyptiske dimensjoner. Det eneste som står mellom menneskeheten og utryddelse er en gjeng med ungdommer som knapt vet hvilken ende av en kniv som er den farlige. Men med litt hjelp fra Proffen, Mystiske Marte og Beistmannen så går det hele så bra så!

Filmen er full av kule mutanter, både gamle og nye, og enda kulere effekter. Den er en fryd for øyet, og introen har en helt fantastisk Stargate-følelse over seg. Vi får et gjensyn med den supersjarmerende Quicksilver, madderfakkings Wolverine dukker opp og sparker ræv opp og ned i mente, og Stan Lee svipper innom. Det hele kulminerer i en episk slåsskamp hvor alle som er med får muligheten til å flekse både muskler og de overnaturlige kreftene sine. Vi får også et innblikk i hva de gamle traverne har gjort de siste ti årene, i perioden etter Days of Future Past. Charles Xavier har såklart startet en skole, der Hank McCoy har blitt lærer, mens Raven og Erik Lensherr har gått sine egne veier. I tillegg får vi møte Jean Grey, Cyclops, Storm, Angel, Psylocke, Nightcrawler, Jubilee,Caliban og En Sabah Nur for "første gang". Det er himla gøy!

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at den tredje filmen i denne X-Men trilogien har mye press på seg. For det første må den konkurrere med storfilmer som Batman v Superman og Captain America: Civil War. For det andre må den karre seg ut fra skyggen til en annen avsluttende film i en X-Men trilogi, nemlig X-Men: Last Stand, en film de fleste har et elsk/hat-forhold til.

X-Men: Apocalypse

Dessverre går Apocalypse i den samme fella som Last Stand og dytter for mange nye mutanter inn i en historie som ikke har rom til dem alle. Spesielt ikke når alle sammen skal introduseres, ha en bakgrunnshistorie og et motiv for valgene de tar. Det er totalt 20 mutanter i X-Men: Apocalypse og det er stort sett veteranene som får noe særlig med tid på skjermen. De andre blir hengende i bakgrunnen for å se kule ut, helt til de får slåss litt. Det er awesome når det endelig skjer, men det er ikke på langt nær nok! Fox og Bryan Singer kunne ha lært litt av Avengers: Age of Ultron og Civil War - ta med maks 3 helt nye karakterer pluss en skurk.

Apropos skurker. Apocalypse hadde potensialet til å bli en av de beste skurkene i franchisen, ja kanskje i hele superheltsjangeren. Han er sykt badass i tegneseriene, men her ble han skuffende intetsigende. Han går stort sett rundt og peker på ting, hever stemmen og får hvite øyne. Også bygger han en jumbosvær pyramide da. Den er ganske kul. Når det er sagt gjør han aldri noe som gir meg bakoversveis. Han får meg aldri til å tenke "Å Heilage Olav, denne fyren er skummel!". Drakta og utseende til Apocalypse blir aldri noe annet enn et kostyme, og Oscar Isaac sliter virkelig med å gjøre karakteren til noe annet enn en litt smågenerisk skurk. Dette er veldig skuffende, for alle som har sett Ex Machina VET at Oscar Isaac er fantastisk som psykotisk og stormannsgal antagonist.Talentet hans føles litt bortkastet i denne filmen.

X-Men: ApocalypseX-Men: Apocalypse

Konflikten i denne filmen er også litt generisk og småkjedelig. I First Class og Days of Future Past er det mer spenning og dramatikk fordi det handler mye om fremmedfrykt, om hvordan målet helliger midlet, og om hva som gjør en person god eller ond. I X-Men: Apocalypse er disse undertonene nesten helt borte, og det er synd fordi denne utforskningen av "oss og dem"-mentaliteten er mye av det som gjør X-Men så bra.

Noe blir det jo så klart, i form av det nye livet til Magneto, som selvsagt går ad undas rimelig kjapt. Magneto er nesten den eneste som har noen indre konflikt, og en av de veldig få som bidrar med et melodramatisk element til filmen. Ikke noe vondt om det, jeg er fryktelig glad i det tårevåte valpeblikket til Michael Fassebender, men nå synes jeg kanskje det begynner å bli grenser for hvor mange ganger Magneto kan gå gjennom den samme personutviklingen. Folk er kjipe mot Magneto, Magneto blir mannevond, Magneto gjør slemme ting, Charles eller Mystique sier en klok ting til Magneto, Magneto blir snill igjen. Hvor mange ganger har vi sett dette nå?

X-Men: Apocalypse

Quicksilver er som alltid ekstremt sjarmerende, men han brukes på nøyaktig samme måte som i Days of Future Past. Introduksjonsscenene hans er nærmest identiske. Det er morsomt, ja, men jeg skulle ønske de kunne lagt litt mer arbeid i måten de fremstilte ham på.

Om de nye mutantene er det vrient å si noe særlig - man får rett og slett ikke godt nok inntrykk av dem. De har absolutt potensiale, og forhåpentligvis får de mer tid på skjermen i fremtidige filmer. Alt i alt er ikke dette en dårlig film, men den kunne vært så mye bedre. Sammenlignet med First Class og Days of Future Past havner den dessverre på bunnen. En pen innpakning, kule slåsskamper og nye mutanter man gjerne vil se mer av, redder heldigvis endel av helhetsinntrykket.

X-Men: ApocalypseX-Men: Apocalypse
6 / 10
+