Zodiac

Zodiac

Regissør David Fincher sin filmatisering av den sanne historien om The Zodiac Killer er både nervepirrende og interessant.

Zodiac er historien om en av USAs verste seriemordere gjennom tidene, i filmen følger vi både pressen og politiets jakt på den beryktede seriemorderen The Zodiac Killer. Det er akkurat denne todelingen som gir filmen et ekstra løft, byttet mellom San Francisco-politiets etterforskning og de gravende journalistene i San Francisco Chronicle fungerer utmerket. Det er i avishuset vi finner en av filmens kjente skuespilleransikter, Jake Gyllenhaal spiller rollen som avistegneren Robert Graysmith som begynner å bli lei av sin egen innholdsløse jobb. Graysmith er for øvrig utrolig flink til å løse kryssord og koder, en begavelse som blir viktig da seriemorderen tar kontakt med pressen via kodete brev og notater. Dermed tar den profilerte krimreporteren Paul Avery den beskjedene avistegneren under sine vinger. De to forsøker sakte, men sikkert å avsløre identiteten til en av krimhistoriens mest skremmende og iskalde personligheter som opererte i California området på 60- og -70-tallet.

Et sentralt poeng i Zodiac er det faktum at filmen er basert på en sann historie om en av de mest myteomspennende mennene i krimhistorien. Det er imponerende hvordan regissøren David Fincher (Seven, Fight Club) har klart å balansere filmen mellom to forskjellige besettelser. Det er det klassiske 'de gode mot de onde', men uten den normale naive tvisten. Her følger vi en manns begjær etter å drepe og samtidig de andres jakt på sannheten. Sistnevnte tar flere og flere med seg i dragsuget ettersom seriemorderens kynisme og kløkt overgår det meste.

Zodiac varer i hele 151min, men det sier seg selv at en film som spinner over en 25 års periode krever litt spilletid. Heldigvis blir dette aldri kjedelige, og det gjelder å ikke blunde på øynene for går du glipp av et par av de snedige ledetrådene blir historien med ett vanskeligere å følge. Både manus og regi er ekstremt gjennomarbeidet, noe som kommer til syne i et par scener der du sitter med hjerte i halsen til tross for fraværet av zombier, våpen og skrekkmusikk. I tillegg kommer det en rekke gode skuespillerprestasjonene fra nevnte Gyllenhaal og ikke minst Robert Downey Jr. og Mark Ruffalo.

Zodiac er en actionthriller av det gode slaget, det er bare å sette av noen timer til jakten på The Zodiac Killer. Kanskje akkurat du finner ut hvem som befinner seg bak den skremmende karakteren.

ZodiacZodiacZodiacZodiac
8 / 10