Norsk
Gamereactor
artikler
Dead Rising 2

Zombieprat med Keiji Inafune!

Under besøket hos Blue Castle Games slo Daniel av en prat med produsenten bak Dead Rising 2. De snakket zombier, favorittgjøremål og hvorfor valget falt på en Vegas-inspirert verden.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Levende døde. Populære på lerettet, populære i spillverdenen. Det er noe magnetisk med dem. Hva er grunnen til denne fascinasjonen? Hvorfor holder vi zombies så tett til hjertet?

Jeg befinner meg i Vancouver, Canada på besøk hos Blue Castle Games, som har fått det prestisjefylte Dead Rising 2-oppdraget av Capcom. Den legendariske produsenten Keiji Inafune står klar for en liten prat, og er på besøk fra Capcoms hovedkontor i Japan. Han har mange ideer rundt det hele.

- Jeg har vært fan av zombier veldig lenge. De uttrykker en redsel som spøkelser, monstre eller andre vesener som ikke fins kan formidle. Ettersom zombier er mennesker som har våknet fra de døde har de en større rot i virkeligheten enn andre fantasifostre. Det er derfor de er skumlere, forteller han gjennom tolken.

Dead Rising 2
Keiji Inafune foran Blue Castle Games' logo i Vancouver, Canada.
Dette er en annonse:

Det ligger noe i det. Det med at zombier faktisk - i en tid der hjernesubstans ikke fremstår som overstadig fristende - har vært en person. Tenk å stå ovenfor en person som har våknet fra de døde. Forråtnet og ekkel. Din beste venn, din mor. Noen du en gang har elsket., som ikke har noe annet formål enn å tygge på din aller møreste kroppsdel. Og du må forsvare deg med brutal vold. Se for deg det følelsesmessige kaoset. Er ikke det en skremmende tanke, så vet ikke jeg.

Det hele bunner naturligvis i en primitiv lidenskap for splatter og blodige spesialeffekter. Dypere enn det trenger man ofte ikke å bli, og siden jeg storøyd var vitne til min første Joe Romero-film har jeg villet oppleve zombieapokalypsen i spillformat.

Det har selvfølgelig blitt gjort mange ganger før, og Resident Evil-serien står det respekt av. Men for min del føltes det ikke riktig før Capcom ga ut Dead Rising. Men misforstå meg rett -Albert Wesker og gjengen er definitivt del av et udødelig stykke spillhistorie. Men det var Dead Risings volum og åpenhet som fristet meg.

Dead Rising 2
Padlesagen rocker.
Dette er en annonse:

Til slutt ble det for mye riktig i et herlig spill. Jonas Mäki ga det en 8er nård et kom ut for fire og et halvt år siden. En velfortjent karakter, men det hadde også sine åpenbare feil. Kontrollene i ildkampene var rotete, brukervennligheten var ikke alltid på sitt beste og en del andre småbommerter var irriterende. Veldig typisk japansk, om dere tillater meg å si det. Og det er da jeg spør meg selv om det uunngåelige spørsmålet: Er forgjengerens feil i orden til oppfølgeren? Kommer vi til å kunne nyte det fullt ut denne gang?
- Jeg vil være lojal mot forgjengeren og beholde det overgripende designet. Spillerne likte selve opplegget. Men Dead Rising hadde altfor mange restriksjoner, og hadde mange områder vi kunne forbedre. Man kan sammenligne utviklingen med filmen Evil Dead. Den første filmen hadde noen småfeil, men den ble så populær at man kunne lage en oppfølger med et betydelig høyere budsjett. Flere ideer kunne realiseres, og det samme gjelder Dead Rising 2.

Spillets setting finnes ikke lenger i et kjøpesenter, men i et Las Vegas-inspirert miljø. Skal vi tro Inafune var det meningen å fylle oppfølgeren med kontraster fra begynnelsen av.

- I begynnelsen ville jeg ha Dead Rising 2 i en fornøyelsespark. Jeg likte tanken på fornøyelsesparkens fred blandet med noe så skummelt som zombier. Det er en god kontrast. Men så kom Blue Castle med ideen om en casinoinspirert verden i stedet. Hva forbinder du med en voksen lekeplass, spurte de meg om. Det første som kom til meg var Las Vegas. Etter å ha begrunnet ideen blee det slik. Når jeg tenker på det i etterkant var det et riktig valg.

Jeg er enig. Med både Zombieland og Left 4 Dead 2 ferskt i minnet ville nok en fornøyelsespark blitt for mye av det gode. Beslutningen om å legge Dead Rising 2 i en casinoverden i stedet var egentlig bare flaks, siden de hadde bestemt seg for frihetsparken lenge før de visste hva Zombieland og Left 4 Dead 2 hadde bestemt seg for hva de skulle presentere.

Men. Blue Castle Games. Hvem i frihetens navn er Blue Castle Games? I Nord-Amerika er de kjente for det arkadelignende baseballspillet The Bigs. I Europa liker vi ikke baseball, og det er vel hovedgrunnen til at vi ikke vet hvem utvikleren er. De ble grunnlagt i 2004, og deres kontorlokale ligger i Burlow, 20 minutter med bil fra downtown Vancouver. Et relativt friskt sted med romslige lokaler og trivelige folk.

Spørsmålet jeg sitter igjen med er hvordan de taklet utviklingen av en så stor lisens som Dead Rising 2. Hovedfiguren Chuck er riktignok godt kjent med hva man kan bruke et balltre til, men er ikke steget fra amerikansk nasjonalsport til voldsom slakterfest i overkant stort?

Men det tar ikke mer enn et par minutter med spilling før jeg merker hvor mye kompetanse teamet sitter inne med, og kombinert med en god dose humor ser jeg hvorfor de fikk oppdraget. De har tatt inn et kvalifisert personale som har mye erfaring fra varemerket og actiongenren fra før, så fans av det første spillet kan ta det med ro. Oppfølgeren er i gode hender.

Dessuten overvåkes alt av produsenten som stod bak forgjengeren. Inafune har flydd over til Canada minst en gang i måneden for å kvalitetsstemple produktet, i tillegg til å få faglige rapporter om hva som blir gjort når han er hjemme i Japan. Når det blir snakk om hvordan han ønsker at spillerne skal føle seg når de prøver Dead Rising 2 sier han følgende:

- Typiske zombiespill har alltid et visst nivå av redsel. Dead Rising 2 handler mer om å ha det gøy. Det handler om å kunne le mens man har i hjel zombier. Det er sånn jeg vil føle det når jeg spiller Dead Rising selv.
- Til slutt er jeg nysgjerrig på en sak, Inafune-san. Vi har fått prøve et par sinnssyke våpen i vår testing av spillet. Hvis du ble satt i samme situasjon som Chuck i virkeligheten, hvilken gjenstand ville du beskyttet deg med?

Inafune bryter ut i latter og svarer:

- Padlesagen. Den kan drepe veldig mange zombier på en gang, men jeg ville bare valgt den om den ikke gikk i stykker etter hvert, slik den gjør i spillet. Om det ikke hadde vært for det så ville jeg nok valgt noe mer tradisjonelt, som et baseballtre eller en slegge.

Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2
Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2

Relaterte tekster



Loading next content